Vysokohorské zápisky – Tlstá a Ostrá (2. časť)

7. júla 2023

Novinky, Tip na výlet
Tlsta a Ostra velka fatra

Odchádzame z Tlstej. Zanecháva v nás príjemné pocity z celkovej atmosféry daného miesta. V tomto bode sa odpájame z modrého značeného chodníka Janka Bojmíra a sme na zelenej turistickej trase. Tá vedie až k Zadnej Ostrej, kým nebudeme na žltom chodníku.

Po necelých 20 minútach dosiahneme náš najvyšší bod dnešného výstupu – Lubená. Sme vo výške 1 414 m n. m., avšak keby sme podrobne nesledovali mapu TM VKÚ 121 Veľká Fatra, ani by sme nevedeli, že už nachádzame na danom mieste. Absencia turistického smerovníka s označením výšky na danom mieste nám nepomáha s určením jeho presnej polohy. Jedná sa o nenápadný kopec, z ktorého nie sú výhľady. Po tie si musíme ísť ešte trochu ďalej na výhľadové miesto s názvom Veľká Hubná.

Tlsta a Ostra Velka Fatra

V uvedenej lokalite máme možnosť opäť nahliadnuť na „turčiansku záhradku“ a vychutnať si panoramatický výhľad. Veľmi sa snažíme nezdržovať, pretože pred nami je ešte solídny kus turistickej trasy cez Ostrú až späť na parkovisko v obci Blatnica, odkiaľ sme ráno štartovali.

Začíname mierne klesať a vieme, že ďalší cieľ je Bágľov kopec. Prechádzame ho bez zastavenia, ani nevieme ako. Týči sa do výšky 1 280 m n. m., takže si vieme jednoducho vyrátať počet výškových metrov, o ktoré sme na aktuálnom krátkom úseku prišli. V týchto miestach stretneme ďalšiu skupinu turistov. Ich prítomnosť opäť potvrdzuje obľúbenosť klasickej trasy z Tlstej na Ostrú. Počas výstupu stretneme ešte niekoľko ďalších nadšencov turistiky, ktorých si toto miesto získalo svojím pôvabom.

Celá oblasť, kadiaľ prechádzame je súčasťou Národnej prírodnej rezervácie Tlstá. Uvedená národná prírodná rezervácia je bralnatý, skrasovatený vápencovo-dolomitových komplex. Susedí s dvoma chránenými územiami – Národná prírodná rezervácia Veľká Skalná a Národná prírodná rezervácia Padva.

Výstup na Ostrú

Turistický chodník zelenej farby asistuje do príchodu k Zadnej Ostrej. Tu sa mení farba na žltú. Pred nami sa otvára úchvatná krajina s dominantnou Ostrou. Zažil som už početné množstvo podmanivých výhľadov ale tento radím medzi tie úplne najkrajšie. Kontrast zelených lúk s masívnou Ostrou, týčiacou sa do výšky 1 247 m n. m. nemôže človeka nikdy omrzieť. Na tomto mieste si robíme krátku pauzu na občerstvenie, s tým, že sa snažíme okolité scenérie vychutnať najviac ako sa len dá. Niekoľko spomienkových fotografií je povinnosťou a pomaly sa pohneme vpred.

Opäť klesáme nižšie, tentokrát do Sedla Ostrej. Z tohto bodu sa zdá Ostrá ešte viac masívna ako predtým. Obzeráme ju a zisťujeme, kadiaľ vedieť trasa na jej vrchol. Vidíme niekoľko reťazí, čo majú uľahčiť výstup. Cestou hore ich niekedy použijeme a niekedy nie. Je však dobre, že sú tu, pretože menej skúsený turista by mohol mať pri tomto type výstupu mierne problémy. Predierame cez menšie skalné okno a po chvíli dosiahneme vytúženú výšku 1 247 m n. m.

Nevieme, kam sa skôr máme pozerať, pretože výhľady sú čarovné na všetky svetové strany. Konečne vidíme v plnej kráse Tlstú s jej bralami a vápencovo-dolomitovým podkladom a charakteristicky zvažujúcicm sa vrcholom. Mať Veľkú Fatru „na dlani“ je do

Zostup späť do Gaderskej doliny

Je čas vyjsť hore a čas ísť dole. Začneme teda so zostupom z tohto nádherného miesta. S menšou pomocou reťazí prídeme do Sedla Ostrej a ideme po žltej trase k turistickému smerovníku označujúcemu bod Muráň. Opäť sme na modrom chodníku Janka Bojmíra, ktorý vedie dolinou Konský dol. Jej názov pravdepodobne odkazuje na minulosť doliny, kde sa práve tadiaľto zvážalo drevo z lesa pomocou konskej sily.

Cesta Konským dolom ubieha v príjemnom tempe a okolité stromy ponúkajú príjemný tieň pred slnkom. Okolo nás sú rôzne skalnaté a jaskynné útvary. Tie dodávajú doline osobitné čaro. Po niekoľkých kilometroch prichádzame späť do Gaderskej doliny. Z tohto bodu je na parkovisko už len pár minút chôdze.

Sme vyčerpaní ale zároveň plní nových zážitkov z tohto klasického veľkofatranského okruhu. Odporúčam ho absolvovať každému, kto sa rozhoduje, či na toto miesto ísť alebo neísť. Celý okruh bol plný prírodných krás, ktorých kumulácia na tak malom území je výnimočná. Na svoje si prídu milovníci všetkých podôb turistického výstupu.

… pokračovanie v ďalšej časti