Vysokohorské zápisky – Tlstá a Ostrá (1. časť)

28. júna 2023

Novinky, Tip na výlet
Tlsta a Ostra

Na Slovensku je len málo tak čarovných a jedinečných regiónov ako práve Turiec. Na význame mu pridáva i kultúrna dôležitosť počas 19. a začiatku 20. storočia. Ležia tu výnimočné historické stavby ako napríklad Blatnický hrad, Sklabinský hrad alebo Znievsky hrad. Nachádzajú sa tu taktiež dva národné parky a to – Malá Fatra a Veľká Fatra. Druhý menovaný národný park bol našim najbližším cieľom.

Veľkú Fatru z liptovskej a horehronskej strany som navštívil už niekoľko krát, avšak  východiskové body z „turčianskej záhradky“ mi doteraz unikali. Z daného dôvodu sme rozhodli, že musíme uvedenú bilanciu zmeniť a vybrať výstup z Turca. Pri tomto plánovaní nám bola vo viacerých smeroch nápomocná mapa TM VKÚ 121 Veľká Fatra. Vďaka nej sme mali komplexnejší prehľad o celom národnom parku. Takýmto spôsobom bolo jednoduché vybrať trasu a vedieť si ju pripraviť s ohľadom na časy a prevýšenie.

Voľba padla na jeden z klasických turistických výstupov Veľkej Fatry – Tlstá a Ostrá. Tieto dva kontrastné vrcholy je možné zdolať v rámci jedného okruhu, počas ktorého uvidíte nádherné výhľady, rôzne jaskynné útvary a využijete prítomnosť reťazí na uľahčenie výstupu počas exponovaných úsekov. Tlstá aj Ostrá sú dokonalým stelesnením latinského nomen omen, kedy už samotný názov  predznamenáva charakteristickú vlastnosť, prípadne črtu.

Náš pripravovaný výstup začíname z obce Blatnica, známou aj vďaka navštevovanému hradu, odkiaľ sa dostávame do Gaderskej doliny. Je to jedna z najkrajších dolín vo Veľkej Fatre, keďže sa na malom území nachádza vysoký počet prírodných atrakcií. Vyskytuje sa tu významné zastúpenie chránených rastlín a živočíchov (dokonca i kamzíky). Krátkou prechádzkou po žltej trase nachádzame smerovník, vďaka ktorému sa napájame na modrú turistickú trasu.

Uvedená trasa nesie meno Chodník Janka Bojmíra. Pre niekoho možno neznáme meno skrýva za sebou interesantnú minulosť. Jedná sa o slovenského publicistu, pedagóga a organizátora turistiky. Ján Bojmír zostavoval a spolupracoval na niekoľkých turistických sprievodcoch, značkoval turistické chodníky a bol vášnivým fotografom turistiky.

Tlsta a Ostra

Prebiehajúci výstup cez Vápennú dolinu sa nesie v príjemnom tempe. Z neho nás však onedlho vytrhne prudké stúpanie k jaskyni Mažarná. Po výstupe k nej sa nestačíme čudovať. Jedná o pozoruhodné prírodné dielo. Ideme do jej vnútra, ktoré nás poteší príjemným chládkom a zníženou teplotou. Práve to teraz potrebujeme. Podobné jaskynné útvary nám robia spoločnosť počas celého úseku vo Vápennej doline. Po krátkej prestávke pokračujeme ďalej a dostávame sa k úseku, kde hrajú prím reťaze. Nie je to nič zložité, avšak s ich pomocou je stúpanie pohodlnejšie a dostupnejšie.

Ako ubieha cesta, postupne vychádzame spomedzi hustého lesa a prichádzame k prvému výhľadu na priľahlé okolie. Je to zaslúžená odmena a už teraz sa tešíme, aký bude pohľad na Turiec z najvyššieho bodu Tlstej. Stretávame aj menšiu skupinku ďalších návštevníkov tohto čarovného miesta, ktorí tiež majú namierené na Ostrú. Ich tempo je však svižnejšie a nepredpokladáme, že by sme sa dnes ešte znova stretli.

Postupne prekonávame hranicu 1 000 m n. m., a na Tlstú nám treba zdolať ešte necelých 400 výškových metrov. Počasie je momentálne ideálne a niekoľko oblakov na oblohe len dotvára celkovú príjemnú atmosféru tohto miesta. Veľká Fatra je podmanivá za každých podmienok, v ktoromkoľvek ročnom období.

Definitívne opúšťame les a máme na dohľad turistický smerovník označujúci bod vo výške 1 373 m n. m., predstavujúci Tlstú. Prichádzame k nemu a kocháme sa okolím a ponúkanými panoramatickými výhľadmi. Na vrchu oddychuje aj ďalšia skupina turistov (dozvedáme sa, že sú zo Zlatých Moraviec) a taktiež si nevedia vynachváliť prostredie Tlstej. Sadneme si ku nim a prehodíme pár slov počas krátkej pauzy, ktorú sme si spravili. Vieme, že nás čaká ešte značná časť naplánovaného výstupu.

Pozeráme na smerovník aj turistickú mapu a zhodujeme sa, že ďalšie pokračovanie bude viesť po zelenej turistickej trase. V tomto bode sa odpojíme z modrého Chodníka Janka Bojmíra. Neskôr, pri zostupe z Ostrej sa na neho opäť napojíme a dovedie nás späť do Gaderskej doliny. Po zbalení vecí a občerstvení sa napájame na zelený chodník a ideme smerom na vrch Lubená.

… pokračovanie v ďalšej časti