Vysokohorské zápisky –  Zasnežený Veľký Choč z Valaskej Dubovej

20. februára 2024

Tip na výlet

Aj napriek nie príliš priaznivej predikcii počasia sme sa rozhodli stráviť voľnú sobotu na horách. Opäť sme mali dilemu, kam pôjdeme, pretože sa ponúkalo množstvo dostupných alternatív. Od Šiprúňa, cez Ďumbier, Kráľovu hoľu, až po Veľký Choč. Posledná z uvedených alternatív sa nakoniec stala našou cieľovou destináciou. Verím však, že ani ktoroukoľvek z ostatných volieb by sme neurobili zlé rozhodnutie.

Veľký Choč, ako najvyšší bod Chočských vrchov, sa týči do výšky 1 610 m n. m. Z jeho vrcholu je podmanivý kruhový rozhľad. Vidieť možno Nízke Tatry, Západné Tatry, Malú Fatru, Oravské Beskydy i Veľkú Fatru. Myslím si, že ide o viac než dobrú pozvánku na toto miesto. Práve vďaka tomu sa Veľký Choč teší obľube u širokej turistickej verejnosti.

Plánovanie turistiky sme určite nechceli podceniť a použili sme ako pomocníka turistickú mapu od legendárneho vydavateľstva VKÚ Harmanec. Mapové dielo VKÚ 111 Chočské vrchy – Vodná nádrž Liptovská Mara nám opäť poskytla cenné informácie, ktoré sme využili priamo v teréne. Mierka 1 : 50 000 je ideálna a prehľadná aj napriek množstvu prvkov nachádzajúcich sa v mape. Po teoretickej príprave nastal čas vyjsť na hory!

Ráno vo Valaskej Dubovej

Po ceste čarovným Liptovom prichádzame do jedinečnej obce Valaská Dubová, kde parkujeme vozidlo. Je presne 7:30 a začíname dnešné dobrodružstvo, ktoré sa bude odohrávať v Chočských vrchoch. Kráčame obcou a pomaly vchádzame do lesa. Niekoľko ľudí už ide oproti nám, takže predpokladáme ich skorý výstup na východ slnka. Dnes to muselo byť veľmi pekné, vzhľadom na oblaky a ich sfarbenie. Držíme sa modrej trasy a konštantne stúpame.

Po ľavej strane sa čoskoro začnú ukazovať zaujímavé skalné výtvory známe pod súhrnným názvom Žiarec. Ako postupujeme ďalej stúpanie začína byť prudšie. Kocháme sa však ďalšími skalnými kreáciami. V mapách ich nájdeme pod označením Soliská a Tesné skaly. Je to naozaj podmanivé. Čoskoro prichádza potreba nasadenia protišmykových návlekov, keďže zamrznutý podklad znemožňuje bezpečný a bezproblémový výstup. Od tohto momentu je opäť všetko ako má byť.

Stredná Poľana

Prechádzame okolo časti zvanej Lomisko. Ďalej od nás sú pozostatky bývalej banskej činnosti. Pripomínajú ju rôzne šachty a štôlne v týchto miestach. Pokračujeme za našim cieľom a dosahujeme výšku 1 100 m n. m., a za pár minút by sme mali podľa mapy prísť na Strednú Poľanu. Odtiaľ sú možné prvé výhľad dnešného dňa. Nevieme sa dočkať príchodu na toto miesto, pretože doteraz sme boli neustále v lese a ocenili by sme aj výhľady. Predbiehame skupinku turistov a predpokladáme, že na samotnom vrchole Veľkého Choču asi nebudeme len my.

Dosahujeme Strednú Poľanu ležiacu vo výške 1 248 m n. m., a naozaj máme prvé výhľady. Vidíme trasu na Veľký Choč i vzdialenú krajinu smerom na Liptovskú Maru. Skontrolujeme si časy na smerovníku a v mape a ideme ďalej. V zime je lepšie využiť pri výstupe zimnú cestu, ktorá sa napojí na červenú trasu predstavujúcu chodník Martina Kukučína. Za nami vidíme aj obrysy jedinečného Hotela Choč, avšak dnes sa tu neplánujeme zastaviť. Možno nabudúce.

Cestou na Veľký Choč

Kráčame červeným chodníkom a čochvíľa sa naskytne podmanivý výhľad na Malú Fatru. S dominantným Veľkým Rozsutcom i Stohom vyzerá majestátne. Takýto pohľad nikdy neomrzí. Ideme ďalej a po prechode lesom sa dostávame k úseku, kde je potrebné využiť fixné reťaze, keďže sneh nie je práve v najlepšom stave a chôdza po ňom do kopca je obtiažna. Zdolávame aj túto prekážku a konečne vidíme vrcholovú ružicu s názvami a vzdialenosťami vybraných kopcov. Je to tu, konečne vychádzame na najvyšší bod Chočských vrchov.

Nestačíme sa čudovať nádherným panoramatickým scenériám, ktoré si pre nás pripravila táto lokalita. Všetko vyzerá tak blízko a tak nádherne, že strácame slová a len sa kocháme pohľadmi. Rozfúkal sa nepríjemný vietor a tak si rýchlo fotíme okolitú krajinu. Po chvíli začneme kus klesať, aby sme si dali prestávku a občerstvili sa, keďže na vrchole by to bolo náročné. Po ukončení prestávky začneme opäť s klesaním do Valaskej Dubovej.

Počas cesty dole si držíme dobré tempo a tak začneme pomaly bilancovať nad absolvovaným turistickým výletom do hôr. Zhodneme sa, že išlo o prekrásnu túru, ktorú by ste mali zažiť aj vy hneď ako sa bude dať. Miestami sa síce zapotíte ale bude to stáť za to. Samozrejme, nezabudnite si pribaliť do ruksaku mapu od VKÚ Harmanec!