Vysokohorské zápisky –  Ploská v zimnej edícií

14. februára 2024

Tip na výlet

Tentokrát sme voľný víkend opäť strávili v Národnom parku Veľká Fatra. Znova však musím zdôrazniť, že išlo o úžasný zážitok a nevadilo by nám tráviť každý víkend v tomto nádhernom kúte Slovenska. Nedávno sme navštívili výrazný Rakytov, z ktorého sme sa pri pohľade  na hrebeň pohoria zapozerali na charakteristický vrch Ploská. Hovoríme si, že najbližšie musíme navštíviť aj toto miesto!

Ploská dosahuje výšku 1 535 m n. m. a vďaka jej charakteristickému ploskému vrcholu (nomen omen) je cieľom mnohých návštev turistov z ďaleka. Prednosťou Ploskej je ničím nerušený kruhový výhľad. Práve kvôli tomu sa môžete kochať celým dostupným okolím a vychutnávať si nevídané pohľady na krajinu, ktorej dominuje Veľká Fatra, Nízke Tatry, Malá Fatra i vzdialené Tatry.

Plánovaný výstup sme si chceli poctivo pripraviť. K tomu sme využili obľúbenú mapu TM VKÚ 121 Veľká Fatra. Tá nám ponúkla všetky dôležité informácie o trase, a vďaka nej sme mali celistvejší prehľad o tom, čo nás čaká počas tohto dobrodružstva. Keďže sme danú turistiku už v minulosti absolvovali, mapa nám slúžila primárne na osvieženie pamäti.

Z Vyšnej Revúcej „žltou“ hore

Auto odstavujeme v obci Liptovské Revúce, konkrétne v časti Vyšná Revúca, odkiaľ zahajujeme ráno výstup. Februárové teploty sú už cítiť vo vzduchu, avšak na vrchole nás bude čakať návrat do zimnej krajiny. Z toho dôvodu sme nemohli ani tentokrát podceniť výbavu na hory. Niekoľko vrstiev oblečenia a doplnky ako rukavice, mačky i nákrčník boli jednoducho samozrejmé a nezaobišli by sme sa bez nich.

Žltý chodník idúci cez Balovie dolinku nás postupne vedie za stanoveným cieľom. Prechádzame cez Nižnie Mogury a zjavujú sa prvotné výhľady pomedzi stromy na chotár Liptovských Revúc. Listy sú opadané, tak je vidieť viac ako počas jarných a letných mesiacov. Pokračujeme príjemnou trasou na Vyšnie Mogury. Oceňujeme zachovanie pôvodných názvov v miestnom nárečí. Čoskoro sme vo výške 1 100 m n. m. a tak si robíme osviežujúcu prestávku. Tá padne vhod, keďže sme dali svižné tempo a telo hovorí, aby sme kus spomalili.

Vyšnie Mogury sú využívané aj dnes ako salaš a miesto na spásanie trávy. Počas dlhých letných dní musí mať táto lokalita jedinečnú atmosféru. Nasledujúci úsek k sedlu Ploskej nám pripravilo solídne stúpanie, ktoré dáva zabrať. Sem-tam zastavíme, aby sme sa mohli porozhliadnuť po okolitej prírode. Veľká Fatra je skutočne čarovná, čo dokazuje aj trasa na Ploskú. Po ďalšom prevýšení dosahujeme uvedené sedlo a sme vo výške 1 396 m n. m.

Cesta od sedla na Ploskú

Pauza na sedle Ploskej je u konca a my ideme ďalej. Po pravej strane sa kocháme národnou prírodnou rezerváciou Čierny kameň. Výrazné skalnaté výstupy sú jedinečné a ťažko si ich pomýlite s niečím iným vo Veľkej Fatre. Smerom na Čierny kameň vedie aj náučný chodník, ktorý ponúka množstvo informácií o miestnej flóre a faune. Snáď ho niekedy v budúcnosti absolvujeme v celej dĺžke a dozvieme sa niečo nové.

My kráčame neustále žltou trasou a momentálne ignorujeme zelenú odbočku, ktorá ide mimo vrchola a v podstate ho obchádza. Stúpanie je v tomto úseku pomerne aktívne ale už nám to nevadí, keďže sme sa dostatočne „zahriali“ cestou hore. Stretávame aj niekoľko ďalších turistov, s ktorými sa klasicky zdravíme. Postupne začíname rozoznávať vrcholový turistický smerovník na najvyššom bode dnešného výstupu. Prejdeme ďalších pár krokov a sme pri ňom! Je to tam, dosiahli sme vrchol Ploskej vo výške 1 535 m n. m.! Výhľady z tohto bodu sú podmanivé. Počasie praje a výhľady sú možné do ďaleka.

Vychutnávame si pobyt na tomto mieste a robíme niekoľko spomienkových fotografií. Panoramatické scenérie sú dokonalé. Po čase sa však dvíha rýchlosť vetra a radšej začneme s klesaním späť do Liptovských Revúc. Väčšinou si volíme okruh ale pri dnešnom výstupe sa vraciame tou istou trasou ako sme išli aj sem. Dole to ide jednoduchšie ako hore a klesanie si užívame. Snežný podklad v tomto veľmi pomáha. Míňame sedlo Ploskej, Nižnie Mogury a vchádzame znova do lesa. Tam už pohodovým tempo prichádzame do obce a k autu, odkiaľ sme ráno začínali s dnešným dobrodružstvom. To sme úspešne zavŕšili aj vďaka turistickej mape od VKÚ Harmanec.