Vysokohorské zápisky –  Ploská a Borišov počas jesene

9. apríla 2024

Tip na výlet

Pred časom sme uverejnili článok o zimnom výstupe na veľkofatranskú Ploskú ležiacu v nadmorskej výške 1 532 m. Strávený turistický čas sme si v tejto oblasti obľúbili a tak sme začali rozmýšľať o tom, že by sme sa sem chceli vrátiť aj v iné ročné obdobie. Minuloročný október sa vyznačoval stálym a príjemným počasím, čo vyhovovalo predstavám, ktoré sme mali.

Tentokrát sme si chceli daný výstup predĺžiť, a chceli sme absolvovať okružnú trasu zahŕňajúcu aj Chatu pod Borišovom i samotný Borišov. Plánovaný výstup zahŕňal, samozrejme, poctivú prípravu. K tomu sme využili obľúbenú mapu TM VKÚ 121 Veľká Fatra. Tá nám ponúkla všetky dôležité informácie o trase, a vďaka nej sme mali celistvejší prehľad o tom, čo nás čaká počas tohto dobrodružstva.

Z Vyšnej Revúcej vstupujeme do Zelenej doliny

Ako v minulosti, aj teraz vyrážame na naše dobrodružstvo z časti Vyšná Revúca (obec Liptovské Revúce). Vchádzame do Zelenej doliny a držíme sa žltej značky. Dolinou ideme približne 4 kilometre a za ten čas nastúpame len okolo 250 výškových metrov. Veľká Fatra je známa svojimi dlhými nástupovými dolinami, o čom sa opäť presviedčame na vlastnej koži. Ide však o zaujímavú časť tohto pohoria a absencia ostatných turistov ju robí ešte odľahlejšou a tajomnejšou.

Postupne sa dostávame k stúpaniu a nasledujúce pasáže nám dávajú poriadne zabrať. Po prekonaní výškových prekážok sa dostávame k menej známemu vrcholu nesúcemu pomenovanie Chyžky. V starších mapách sa isto stretnete aj s označením Kyžky, či podobným ekvivalentom. Chyžky ležia vo výške 1 342 m n. m. V sedle sa občerstvíme a začneme s pokračovaním púte. Najbližšou zastávkou bude Chata pod Borišovom.

Chata pod Borišovom a cesta na Borišov

Z Chyžiek sme sa vypravili na Chatu pod Borišovom, o ktorej sme už veľa počuli, avšak nikdy sme sa ku nej ešte nedostali. Tešíme sa, že dnes sa to konečne podarí a navštívime aj toto jedinečné miesto. Napájame sa teda modrý turistický chodník. Sme radi, že vedie okolo Ploskej a neprechádza priamo cez ňu, keďže by to boli zbytočné výškové metre, ktorých bude dnes až-až. Cestou sa kocháme výhľadmi na Turiec a v diaľke rozpoznávame i charakteristickú Tlstú a Ostrú. Veľká Fatra ponúka naozaj nezabudnuteľné panorámy.

Postupne sme súčasťou frekventovanej turistickej siete, keďže na jednom mieste sme súčasne na žltej, modrej, červenej i zelenej trase. Na toto miesto sa viete dostať skutočne zo všetkých smerov. Len si to pozrite a overte v mape. Konečne prichádzame na Chatu pod Borišovom, kde nás víta milý chatár. Objednávame si niečo na zapitie a zajedenie. Oddychujeme a pomaly cítime ako sa nám vracia energia. Ide naozaj o čarovné miesto, ktoré dýcha svojskou atmosférou.

Rozhodneme sa veci si nechať zatiaľ na chate, kým vybehneme hore na Borišov, aby sme nešli so zbytočnými kilami. A keď hovorím o vybehnutí, tak sa naozaj rýchlosťou výstupu tomu aj približujeme. Za necelých 20 minút sme na vrchole a môžeme rozjímať nad scenériami okolitej krajiny. Išlo však o pomerne prudké stúpanie. Po pár minútach schádzame späť ku chate, kde si pobalíme veci a vyrážame ďalej v našej ceste.

Cez Ploskú až do Vyšných Revúc

Ideme červenou trasou predstavujúcu Veľkofatranskú magistrálu. Chodník vedie aj cez vrchol charakteristickej Ploskej, ktorá je našim ďalším cieľom. Ako kráčame, začína sa dvíhať vietor a miestami dáva pocítiť svoju silu. Nenecháme sa tým vôbec odradiť a čoskoro dosahujeme najvyšší bod dnešného výstupu. Výhľady sú úchvatné a snáď ešte krajšie, ako keď sme tu boli počas zimného obdobia. Vidíme celý hrebeň Veľkej Fatry, v diaľke Nízke Tatry, Tatry i Chočské vrchy.

Spravíme si pár fotiek na pamiatku a bez zbytočného zdržovania začneme so zostupom „po žltej“. Tá nás vedie ku sedlu Ploskej vo výške 1 396 m n. m. Vietor už zoslabol, takže sa kráča lepšie. Ako zostupujeme nižšie, prechádzame aj okolo salaša v okolí Magury. Čoskoro začneme výraznejšie klesať a dostávame sa do lesa. Ten má taktiež svoje čaro a ako sa rozprávame, tak si ani nevšimneme, že sme už v Balovie dolinke a pred nami sa rozprestiera opäť Vyšná Revúca, obec ležiaca v nádhernom prostredí Veľkej Fatry.

Už len pár metrov nás delí od príchodu k autu a tak premýšľame o absolvovanom výstupe. Prešli sme necelých 20 kilometrov, čo cítime už v nohách ale taktiež sme o veľa zážitkov bohatší a to je hlavné. Takže pokiaľ premýšľate o ďalšom výlete, toto miesto je pre neho ako stvorené. Samozrejme s turistickou mapou od VKÚ Harmanec.