Vysokohorské zápisky –  Na zasnežený Rakytov cez Útulňu Limba a späť

31. januára 2024

Tip na výlet

Prebiehajúca zima je ako stvorená na zdolávanie vrcholov, ku ktorým vedie trasa cez útulňu alebo chatu. Taký bol aj náš ďalší pripravovaný výstup, kde sme si zvolili cieľovú destináciu v podobe Rakytova ležiaceho vo Veľkej Fatre. Tento výškový bod sme pokorili už pred viac ako rokom, avšak vtedajšie počasie nebolo prajné, keďže mu dominovala hustá hmla a absencia akýchkoľvek výhľadov. Z tohto dôvodu sme sa pokúsili o úspešnejší reparát.

Výška Rakytova dosahujúca hodnotu 1 567 m n. m. sľubuje množstvo výhľadov do ďaleka. Z jeho najvyššieho bodu môžeme pozorovať, okrem Veľkej Fatry, aj Malú Fatru, Vysoké Tatry, Nízke Tatry, či Štiavnické vrchy. Na Rakytov môžeme vystúpiť z viacerých smerov. Z Liptovských Revúc cez Teplú dolinu „po žltej“ alebo Náučným chodníkom Čierny kameň, prípade z hrebeňom smerom od Ploskej, či od vyhľadávaného Hotelu Smrekovica.

Pripravovaný výstup sme si chceli starostlivo naplánovať, k čomu sme využili obľúbenú mapu TM VKÚ 121 Veľká Fatra. Tá nám ponúkla všetky potrebné informácie o trase, a vďaka nej sme mali celistvejší prehľad o tom, čo nás čaká. Keďže sme danú turistiku už absolvovali, mapa nám slúžila primárne na osvieženie pamäti a ako poistka pre prípad núdze.

Začiatok chôdze v Teplej doline

V deň výstupu parkujeme auto pri Hájovni pred obcou Liptovské Revúce, kde sa začína turistická trasa žltej farby. Vchádzame do Teplej doliny a vyzerá to tak, že meteorologické podmienky sú dnes na našej strane a prídeme si po výhľady, ktoré boli pred časom odopreté. Začiatok výstupu sa nesie v znamení asfaltovej cesty. Tá postupne vedie k prírodnej pamiatke Prielom Teplého potoka. Tu čakajú skalné útvary a malé jaskyne, ako napríklad Kamenné oči, Ragnarova, Teplô puklina a mnohé iné. Kopírovaním Teplého potoka prichádzame k turistickému prístrešku, kde si robíme menšiu prestávku na občerstvenie.

Po pauze pokračujeme a prechádzame cez rozvodnený Teplý potok. Musíme byť opatrní, pretože okolitý ľad a sneh robia prechod náročnejší. Od tohto bodu sa začína strmé stúpanie. Pomerne rovinatá asfaltová cesta doteraz predstavovala príjemnú časť výstupu. Teraz sa to mení a potíme sa viac ako sme čakali. Túžobne očakávame príchod k Útulni Limba, kde si doprajeme zaslúžený oddych a občerstvenie potrebné pre ďalšie pokračovanie.

Útulňa Limba

Ako postupne prekonávame výškové metre, dostávame sa do optimálneho módu, vďaka ktorému je chôdza prekvapivo príjemná. Nechávame za sebou výšku 1 000 m n. m. a čoskoro aj 1 100 m n. m. Podľa turistickej mapy od VKÚ Harmanec sme čochvíľa pri útulni predstavujúcej náš prvý čiastkový cieľ počas tohto výstupu. Ako sa už len teším na vyhriatu miestnosť s krbom, kde je naložené drevo!

Po príchode k útulni si urobíme niekoľko fotografií, keďže počasie a výhľady sú jednoducho skvostné. Toto jednoznačne stojí za snímku na pamiatku. Ideme do útulne a rozprávame sa s chatárom. Objednáme si niečo na pitie a vychutnávame atmosféru a genius loci tohto miesta. Dáme sa do reči aj s ďalšími návštevníkmi tohto zariadenia a zisťujeme, kto je odkiaľ a kam majú namierené. Dopijeme, pobalíme sa a s rozlúčkových pozdravom odchádzame s vidinou nádherných panorám na okolitú krajinu.

Vrchol Rakytova je prekrásny!

Cesta z útulne prebieha pomerne v dobrom tempe, aj napriek obavám z nevychodeného chodníka. Predbieha nás len niekoľko skialpinistov, ktorí si daný snehový podklad náramne užívajú. Na oblohe stále nie je ani jeden oblak, takže sa o to viac tešíme na Rakytov. Medzičasom si nasadzujeme aj protišmykové návleky na topánky, vďaka ktorým je chôdza niekoľkonásobne príjemnejšia a ľahšia.

Prichádzame na Severné rakytovské sedlo. Aktuálne sme vo výške 1 415 m n. m. a k ceste na vrchol budeme tentokrát využívať chodník zelenej farby. Na danom úseku stúpame pomerne výdatne, keďže na krátkej vzdialenosti musíme prekonať viac než 150 výškových metrov. Celkom „zaberák“. Krok za krokom však postupujeme vyššie a s niekoľkými prestávkami skutočne dosahujeme najvyšší bod dnešného turistického snaženia. Unavení ale plní šťastia sa konečne rozhliadame po okolí a je to úžasné.

Užívame si dané chvíle na tomto mieste a kocháme sa pohľadom na Veľkú Fatru, Nízke Tatry i Vysoké Tatry. Kriváň sa zdá byť len pár kilometrov od nás. Z výšky 1 567 m n. m. jednoducho vyzerá naša krajina o niečo lepšie. Vyhotovíme si niekoľko fotografií a sme radi, že počasie tentokrát prialo nášmu výstupu. S pribúdajúcim časom sa rozhodneme zahájiť zostup, keďže máme pred sebou ešte pomerne značnú časť trasy. Cestou dole začíname s bilancovaním výletu a zhodujeme sa, že išlo o skvelý výstup. Pokiaľ teda budete mať najbližší víkend voľný, zvážte či by sa neoplatilo vyjsť na veľkofatranský Rakytov. Samozrejme, nezabudnite si do batohu pribaliť aj turistickú mapu od VKÚ Harmanec!