Vysokohorské zápisky – Záruby

26. januára 2023

Novinky, Tip na výlet
Záruby

Záruby, ako najvyšší vrch Malých Karpát, bol našou ďalšou zastávkou počas zimnej sezóny. Týči sa do výšky 767 m n. m. a ponúka interesantné výhľady. Pri dobrej viditeľnosti môžeme vidieť napríklad Inovec, Zobor alebo Veľkú Javorinu. Pri dokonalých podmienkach dokonca aj alpské vrcholy. Záruby sú súčasťou Chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty a národnej prírodnej rezervácie Záruby. Je to z dôvodu výskytu chránených rastlín a živočíchov.

Male Karpaty

Oblasť Malých Karpát je známa pre svoje početné krásy a množstvo turistických trás. Bolo teda na nás, aké farby turistického chodníka si zvolíme pri výstupe. Počas tejto príjemnej dilemy nám výrazným spôsobom pomohla turistická mapa TM VKÚ 128 Malé Karpaty – Záruby. S ňou sme si naplánovali z obce Smolenice relatívne nenáročnú trasu. Presné časy v uvedenej mape nám pomohli získať ešte lepší prehľad o nej.

Pre ilustráciu množstva trás a východiskových bodov na uvedený malokarpatský vrch spomeniem, že ďalšie známe turistické trasy vedú aj z obcí Plavecký Peter, Buková, Plavecký Mikuláš, Lošonec a iné.

Na Zaruby

Je ráno a prichádzame do Smoleníc. Auto nechávame na parkovisku vedľa kostola. Výskyt väčšieho množstva ľudí nám prezrádza, že obec je aktívna aj počas bežného pracovného dňa. Nečudujeme sa. Prítomnosť Malých Karpát, nádherného Smolenického zámku, jaskyne Driny a blízkosť vodnej nádrže Boleráz len podčiarkuje atraktivitu obce.

Na začiatku nášho výstupu volíme turistickú trasu značenú modrou farbou. Tá nás vedie popri spomínanom Smolenickom zámku. Zámok vznikol počas 14. storočia ako strážny hrad pri malokarpatských priesmykoch. Dnes je majetkom Slovenskej akadémie vied. Počas rannej hmly má zvláštnu atmosféru. Vchádzame do lesa a pomaly presvitajúce slnečné lúče nám dávajú dobré vyhliadky na krásne počasie na vrchole. Cestou stretávame pár ľudí, ktorí si chceli pravdepodobne užiť Záruby bez prítomnosti ďalších návštevníkov. Prichádzame na sympatickú čistinku Klauža. Smerovník na tomto mieste nám ukazuje aktuálnu výšku 496 m n. m.

Pokračujeme smerom na Čertov žľab, nachádzajúci sa o 20 minút ďalej a 59 metrov vyššie ako Klauža. Po príchode na toto miesto vidíme aj cestu, ktorou sa budeme neskôr vracať naspäť. Napájame sa na zelenú trasu. Onedlho sa lesom dostávame na zárubské sedlo. Tu nás čaká najväčšie prevýšenie celej trasy. Po zdolaní týchto výškových metrov sa dostávame na červený turistický chodník. Uvedený chodník označuje Štefánikovu magistrálu, spájajúcu Bradlo s Mohylou generála Milana Rastislava Štefánika pri obci Ivanka pri Dunaji. Po pár desiatkach krokov prichádzame do vytúženého cieľa dnešného výstupu.

Vrch Záruby, nachádzajúci sa v podcelku pezinské Karpaty, je charakteristický svojimi rôznymi skalnatými výbežkami a útvarmi. Tie dodávajú miestu zvláštnu atmosféru. Nachádza sa tu aj kríž a po príchode ku nemu sa nám otvárajú nádherné výhľady. Počasie je doslova „ako na objednávku“. Slnko svieti a pod nami je nekončiaca inverzia, ktorej rozplynutie je v nedohľadne. Užívame si tieto chvíle a aj keď sa jedná o januárový výstup, sme oblečený naľahko ako na jar. Počet ľudí je vyšší ako sme očakávali, a tak po menšom občerstvení a niekoľkých fotografiách výhľadov „dvíhame kotvy“ a ideme smerom na PP Čertov žľab.