Vysokohorské zápisky – Z Polianky na Kozí chrbát

24. mája 2023

Novinky, Tip na výlet

Víkendové počasie nám podľa predpovede malo priať, a tak sme sa rozhodli o jeden nenáročný výstup na obľúbený nízkotatranský Kozí chrbát. Ten dosahuje výšku príjemných 1 330 m n. m., a vedie naň niekoľko turistických značených chodníkov. Na Kozí chrbát sa môžete vybrať z prameňa „Kyslej“ nad obcou Moštenica, z Hiadeľského sedla alebo aj od Donovál.

Práve obec známa svojím lyžiarskym strediskom a početnými alternatívami na trávenie voľného času bola našim vybraným východiskovým bodom. Turistický výstup je možné začať od centrálneho parkoviska v strede obce alebo môžete zaparkovať aj na menšej ploche, ktorá slúži ako parkovisko a nachádza sa v časti zvanej Polianka.

Keďže sa jednalo o náš prvý prechod uvedenou časťou Nízkych Tatier, chceli sme si trasu poctivo naplánovať, aby sme vedeli čo nás čaká počas cesty. V tomto prípade nám opäť pomohla mapa TM VKÚ 100 Okolie Banskej Bystrice – Donovaly. Plán bol nasledovný – z Polianky po červenej trase prísť k Útulni pod Kečkou, odtiaľ vyjsť na Kečku a ďalej po červenom chodníku prejsť cez Sedlo Hadlanka až na samotný Kozí chrbát a späť.

Je ráno a hmla sa ešte drží na okolí počas cesty autom na Donovaly. Občas však vidím miesta, kadiaľ sa snaží slnko „predrať“ a je mi jasné, že čoskoro nás čaká krásne počasie s výbornou viditeľnosťou. Prichádzame na Polianku a nájdeme spomínané parkovisko. Prítomnosť ďalších áut je predzvesťou, že dnes na hrebeni Nízkych Tatier nebudeme jediní.

Hneď ako začíname kráčať si uvedomujeme, že hmla sa medzičasom rozplynula a my si tak užívame príjemnú cestu lesom. Tá je síce ešte poznačená dažďom z posledných dní, ale to nám absolútne neprekáža. Okolo nás za chvíľu prefrčí cyklista a podľa zvýšeného obsahu blata na jeho drese je jasné, že na tom nie sme až tak zle. Oblasť, kde sa aktuálne vyskytujeme je známe pre svoje početné cyklotrasy. Vyznávači horských bicyklov si tu určite prídu na svoje.

Práve ideme okolo prírodnej rezervácie Barania hlava a zisťujeme, že hneď „za rohom“ je ďalšia prírodná rezervácia s názvom Štrosy. Po príchode k nej sme veľmi milo prekvapení, pretože jedna z časti PR Štrosy je aj pomerne veľké kamenné more. Robíme si kratšiu prestávku a fotíme tento prírodný výtvor. Po pár krokoch počujeme hlasy a zisťujeme, že pod nami je už Útulňa pod Kečkou.

Prichádzame k smerovníku, ktorý na ňu odkazuje, avšak nie sme nejak vyčerpaní, takže naša jediná starosť v danom momente je znížiť počet vrstiev oblečenia, ktoré máme na sebe. Útulňa leží na príjemnom mieste a viem si tu živo predstaviť nádherné letné večery strávené s rodinou alebo priateľmi. Po krátkom zasnení pozeráme kadiaľ budú viesť ďalšie kroky. Vidíme, že nás čaká trochu prudšie prevýšenie, ako sme zvyknutí počas dnešného dňa. Postupne však zdolávame výškové metre jeden za druhým a približujeme sa k dôležitému bodu výstupu v podobe Kečky.

Kečka leží vo výške 1 225 m n. m., a jedná sa o skutočne nádherný výhľadový kopec. Ukazuje sa hrebeň Nízkych Tatier s Prašivou, Malou Chochuľou, a Veľkou Chochuľou. Za nami je Veľká Fatra v celej svojej kráse s Kremnickými vrchmi. Skutočne nevieme, kam sa skôr máme pozerať a robíme si aspoň niekoľko spomienkových fotografií. Neuveriteľne čarovná časť Nízkych Tatier.

Turistický výstup mení svoj charakter na turistickú prechádzku, keďže cesta od Kečky v smere na Kozí chrbát môže byť pokojne definovaná týmto spôsobom. Príjemná chôdza hrebeňom sa dovoľuje kochať okolím. Stretávame menšie skupiny ľudí, ktoré si túto trasu taktiež vychutnávajú a sú z nej v úžase. Vidíme turistický smerovník označujúci Sedlo Hadlanka. V tomto bode sa napríklad napája žltý chodník od obce Moštenica. Ten je síce nenáročný, čo sa týka vzdialenosti, ale s oveľa prudším stúpaním. Menšie osvieženie padne vhod a pripravíme sa na záverečné prekonanie výškových metrov na Kozí chrbát.

Nohy dostávajú zabrať viac ako v predošlom úseku od útulne na Kečku. Zvyšujúcu sa frekvenciu kratších prestávok sami sebe ospravedlňujeme tým, že si užívame okolité panoramatické scenérie. Krok po kroku zdolávame výškové metre a za niekoľko desiatok minút prichádzame konečne na najvyšší bod dnešnej turistickej výpravy v podobe Kozieho chrbta. Užívame si pocity, ktoré nami prúdia. Pozeráme po okolí a určujeme názvy kopcov aj za pomoci turistickej mapy od VKÚ Harmanec.

Po necelej polhodine začíname rozmýšľať nad zostupom smerom na Polianku, odkiaľ sa ráno začínalo dnešné dobrodružstvo. Pobalíme svoje veci a s vnútorným pocitom šťastia nechávame za sebou tento magický kút Nízkych Tatier. Aj keď býva cesta späť niekedy trochu nudnejšia ako výstup, v tomto úseku to určite nehrozí, keďže výhľad na okolie nám absolútne nedovolí nudiť sa. Uvedenú turistickú trasu z Polianky na Kozí chrbát jednoznačne odporúčam každému, kto túži stráviť v horách príjemný deň ale zároveň nechce absolvovať niečo náročné.