Vysokohorské zápisky – Rakytov

22. februára 2023

Novinky, Tip na výlet
Limba

Veľká Fatra je obľúbenou destináciou turizmu na Slovensku. Jedná sa o mnohotvárne pohorie, kde nájdeme skalné útvary, jaskyne, vodopády, masívy, dlhé doliny ale aj strmé stúpania. Prakticky celé pohorie ponúka kruhové výhľady, čo značne zvyšuje jeho atraktivitu. Náš ďalší turistický cieľ počas zimných mesiacov, bol najvyšší vrch liptovskej vetvy hlavného hrebeňa Veľkej Fatry – Rakytov.

Jeho výška, 1 567 m n. m., zvýrazňuje dominantnosť kopca. Z vrcholu môžeme pozorovať, okrem Veľkej Fatry, aj Malú Fatru, Vysoké Tatry, Nízke Tatry, či Štiavnické vrchy. Na Rakytov môžeme ísť z viacerých smerov. Z Liptovských Revúc cez Teplú dolinu alebo Náučným chodníkom  Čierny kameň, prípade z hrebeňa smerom od Ploskej, či od Hotelu Smrekovica.

Náš výstup sme si chceli starostlivo naplánovať, k čomu sme využili obľúbenú mapu TM VKÚ 121 Veľká Fatra. Tá nám ponúkla všetky potrebné informácie o trase, a vďaka nej sme mali celistvejší prehľad o tom, čo nás čaká. Nami zvolený okruh pozostával z výstupu po žltej turistickej trase od Liptovských Revúc cez Teplú dolinu, kde sme išli následne po zelenej trase samotným Rakytovom, až po Sedlo pod Čiernym kameňom a odtiaľ dole do Liptovských Revúc spomínaným náučným chodníkom.

V deň výstupu parkujeme auto pri Hájovni pred obcou, kde sa začína turistická trasa žltej farby. Začiatok výstupu je po asfaltovej ceste. Ten nás postupne vedie k prírodnej pamiatke Prielom Teplého potoka, kde na nás čakajú skalné útvary a malé jaskyne, ako napríklad Kamenné oči, Ragnarova, Teplô puklina a mnohé iné.

Kopírovaním Teplého potoka prichádzame k turistickému prístrešku, kde si robíme menšiu prestávku na občerstvenie. Od tohto bodu nás čaká solídne prevýšenie za asistencie drobného dažďu, ktorý sa neskôr mení na miernu snehovú prehánku. Za niekoľko desiatok minút prídeme k Útulni Limba, na ktorú som sa osobne veľmi tešil.

Limba

S našim príchodom sa vyčasí a potešia nás slnečné lúče. Jedná sa o príjemné miesto v nádhernom prostredí. Priateľskú atmosféru navodí milý chatár. Chvíľu posedíme, osviežime sa a začneme ísť k hlavnému cieľu dnešného výstupu – Rakytovu. Aktuálne sa nachádzame vo výške 1 200 m n. m., a musíme zdolať ešte 467 výškových metrov. Opustením útulne a vyjdením nad úroveň lesa sa nám mení krajina doslova každým prejdeným metrom. Z relatívne slnečného počasia s poloblačnom sa dostávame do snežnej krajiny s okolitou hmlou. Jej hustota ruší nádeje na možné výhľady.

Severné rakytovské sedlo nás vo výške 1 415 m n. m. víta silnejším vetrom a hustejšou snehovou prehánkou. Hádžeme na seba ďalšie vrstvy oblečenia. Zelenou turistickou trasou čoskoro prichádzame na samotný vrchol Rakytova. Zisťujeme to len na základe smerovníka a vrcholovej ružice. Na nej pozeráme, ktoré vrchy sme mohli vidieť, avšak okolnosti tomu aktívne bránia.

Na vrchole stretávame ďalších nadšencov zmarených výhľadov a poprosíme ich aspoň o spoločnú fotografiu na pamiatku. Pomerne rýchlo sa občerstvíme a pokračujeme ďalej po zelenej trase. Míňame smerovník s označením Južného rakytovského sedla. Vietor a sneženie ustúpilo, hmla, bohužiaľ, ostáva. Prechádzame popod Minčol (jeden z mnohých na Slovensku) a odtiaľ to máme už len kúsok k Sedlu pod Čiernym kameňom.

Vrch Čierny kameň nie je prístupný po turistickom chodníku, avšak je súčasťou NPR Čierny kameň. Národná prírodná rezervácia sa nachádza na jeho severozápadnom svahu. Chránené sú pralesovité porasty smreku, javora a ďalších. Návštevníci môžu aspoň z diaľky obdivovať majestát tohto miesta. Ten dotvárajú rôzne charakteristické skalné útvary tvoriace Čierny kameň.

Od sedla pokračujeme po červenej trase už priamo do obce Liptovské Revúce. Zároveň sa kryjeme s Náučným chodníkom Čierny kameň, kde sa dozvieme zaujímavé informácie o mieste, ktorým aktuálne prechádzame. Po príchode do liptovskej obce si počkáme na autobus a odvezieme sa k zastávke, kde sme ráno začínali náš výstup.

Zimnú návštevu Veľkej Fatry a jej Rakytova odporúčam každému, kto si chce spraviť pekný výlet v našich horách a zároveň si chce užiť návštevu útulne, kde si oddýchne na prekrásnom mieste.