Vysokohorské zápisky – Na Veľký Kriváň cez Chleb (2. časť)

3. mája 2023

Novinky, Tip na výlet

Po príchode na Chleb si užívame panorámy a výhľady, o ktorých sme ráno, počas hustej hmly, ani len nesnívali. Vyčasilo sa priam rozprávkovo, čo len umocnilo neopakovateľný zážitok z prebiehajúceho výstupu. Dávame si dlhšiu pauzu na občerstvenie. Studené chleby a buchty chutia na tomto vrchole lepšie ako hlavné menu v hociktorej luxusnej reštaurácii ovenčenej niekoľkými hviezdičkami.

Vo vzduchu je cítiť pomaly jar, avšak tu na hrebeni sa ešte nechce zima vzdať svojej dominancie. Popri rozjímaní nad prírodou skúmame výhľadovú ružicu na Chlebe a pozeráme čo vlastne okolo seba vidíme. Veľká Lúka, Ostredok, Ploská, Malý Kriváň a Veľký Rozsutec sú len malou ukážkou toho, aké nádherné pohľady sa nám ponúkajú. Môžem písať o panorámach desiatky odsekov, avšak nič nenahradí, keď na danom mieste človek skutočne stojí a bezprostredne toto prírodné divadlo zažíva na vlastnej koži.

Začíname sa chystať na ďalšie pokračovanie tohto turistického dobrodružstva. Balíme veci späť do ruksaku a vyrážame smer Snilovské sedlo. To sa nachádza vo výške 1 524 m n. m., čo značí, že nás čaká interesantné klesanie k nemu. Čoskoro sa z juhu pripája aj zelená zimná trasa zo smeru od Chaty pod Chlebom. Za asistencie modrej, červenej aj zelenej turistickej trasy prichádzame k Snilovskému sedlu. Až tu si uvedomujeme, aký je Veľký Kriváň skutočne veľký. Jeho výška 1 709 m n. m., pôsobí úctyhodne. Týči sa priamo pred nami a je evidentné, že výstup na neho nebude „zadarmo“.

Krok za krokom postupujeme za vidinou stanoveného cieľu a zdolávame jeden výškový meter za druhým. Dvaja ľudia idúci oproti nám sú signálom, že na vrchole nemusíme očakávať tlačenicu, ako tu býva počas víkendových dní. Pozdravíme sa a vidíme ich entuziazmus, ktorý  prezrádza, že na vrchole najvyššieho bodu Malej Fatry sa skrýva niečo prekrásne, čo doslova núti ostať človeka bez slov a len si užívať v tichosti daný okamih.

Dosahujeme Hranu Veľkého Kriváňa a vieme, že odtiaľ to je k dnešnému cieľu už len kúsok. Do úžasu nás však dostane ďalšia časť Malej Fatry, ktorá sa pred nami otvorila. Časť s dominantným Malým Kriváňom a Pekelníkom je ďalšie prekvapenie počas dnešného výstupu. Sledujeme scenériu a už teraz vieme, kam budeme plánovať výstup, pri našej ďalšej návšteve tohto prekrásneho kútu Slovenska.

Nevieme, kde sa skôr máme obzerať ale dosiahnutie Veľkého Kriváňa predostrie jasnú odpoveď – všade navôkol. Príchod sem v nás vyvoláva neopísateľné pocity. Na vrchole sme úplne sami a užívame si ticho prerušované občasným vetrom, ktorý je dnes napodiv veľmi pokojný. Robíme si spomienkové fotografie, avšak žiadna z nich nedokáže vystihnúť atmosféru miesta a jeho genius loci.

Zdolanie viac ako jedného výškového kilometra počas absolvovania dnešného výstup cez vrcholy Poludňového grúňu, Stien, Hromového, Chlebu a nakoniec Veľkého Kriváňa sa len ťažko dá s niečím porovnávať. Sme unavení ale zároveň oddýchnutí viac ako po pobyte vo vychýrenom wellness zariadení s vírivkami a relaxačnými bazénmi. Po oddychu a načerpaní nových síl začíname rozmýšľať nad zostupom, o ktorom vieme, že dá dostatočne zabrať.

Ideme opäť smerom k Snilovskému sedlu a odtiaľ k hornej stanici lanovky. Chceli sme si sadnúť a niečo objednať, avšak zavretá prevádzka prekazila naše plány. Teraz nám už nič nebránilo v priamom zostupe popod lanovku. Pri pohľad na strmý charakter svahu som šťastný za voľbu trasy cez Poludňový grúň. Ísť tadiaľto pešo hore by sa rovnalo turistickému kamikadze.

Zostupujeme pomerne rýchlo, keďže sa viacmenej šmýkame po snehu. Ten výrazným spôsobom uľahčuje naše klesanie a zároveň šetrí časový harmonogram. Snažíme sa v rámci možností kopírovať zelenú trasu s cieľom pri Chate Vrátna. Za takmer presnú hodinu od hornej stanice lanovky prichádzame ku spomínanej chate a konečne si užívame rovnú zem pod nohami.

Prezliekame sa do suchých vecí a suchých topánok s úsmevom na tvári. Vieme, že sme práve úspešne dokončili jednu z najkrajších turistických trás v Malej Fatre, ktorá ponúka obrovské množstvo prírodných krás v každom ročnom období. Jej absolvovanie odporúčam každému, kto tu ešte nebol. Netreba však zabúdať na to, že správne naplánovanie je veľmi dôležité. Na toto je ideálna mapa TM VKÚ 8 Národný park – Malá Fatra. S ňou je možné podrobne naplánovať kratšie i dlhšie turistické prechody po horách.