Vysokohorské zápisky – Fabova hoľa

2. februára 2023

Novinky, Tip na výlet

Muránska planina, ako jeden z najmladších národných parkov na Slovensku, ponúka široké spektrum prírodných krás. Množstvo jaskýň, priepastí, vyvieračiek ale aj ponorov, či skalných útvarov lákajú ročne tisíce návštevníkov. Súčasťou národného parku sú čiastočne aj Veporské vrchy. Ich najvyšší vrch, Fabova hoľa, bol naším ďalším turistickým cieľom.

Fabova hola

Fabova hoľa s výškou 1 439 m n. m., je prirodzenou dominantou okolia. Výhľady z jej najvyššieho bodu sú však pomerne obmedzené. Je to z dôvodu výskytu množstva porastov a rúbanísk. Preto si treba o to viac vychutnávať výhľady už cestou hore. Na južnom úpätí vrcholu pramení známa rieka Rimava a rázcestím Tri kopce, ktoré sa nachádza pod vrcholom, vedie Rudná magistrála. Označuje ju červená turistická trasa a spája vrch Stolica so Zlatými Moravcami.

Fabova hola vystup

Pri plánovaní zimného výstupu na Fabovu hoľu sme použili TM VKÚ 134 Veporské vrchy. Keďže sa jednalo o našu premiérovú návštevu tohto kopca, boli sme vďační za informácie, ktoré nám turistická mapa ponúkla.

V deň výstupu prichádzame na parkovisko nachádzajúce sa pod Salašom Zbojská, pri železničnej zastávke. Ďalšie autá okolo nás sú znamením, že hore nepôjdeme sami. Začíname ísť po spomínanej červenej trase označujúcej Rudnú magistrálu. Okolitá hmla dodáva Kučalašskej doline, kadiaľ prechádzame, interesantnú atmosféru. Čím vyššie stúpame, vidíme náznaky rozplynutia  rannej hmly. Po prekonaní ďalších výškových metrov sa dostávame nad hranicu hmly a odmenou je impozantná inverzia (to však ešte nevieme, že záver turistiky ju jednoznačne prekoná).

Pokračujúcou chôdzou vo svižnom tempe prídeme k turistickému smerovníku označujúcemu Kučelach. Vtedy sa už nachádzame vo výške približne 1 130 m n. m., a máme možnosť krátkym odbočením z trasy navštíviť aj prameň Rimavy. Ten je vzdialený 20 minút chôdze. Po príchode k prameňu nás prekvapí pekný turistický prístrešok, kde si dáme občerstvenie a naberieme sily na ďalšie pokračovanie. Samotný prameň je nenápadný a chráni ho malá drevená strieška. Do fliaš si naberieme vodu z prameňa Rimavy a vraciame sa späť na Kučelach.

Čaká nás strmé stúpanie, avšak po doplnení tekutín a získaní novej energie, to pre nás nepredstavuje veľkú prekážku. Aktuálne sme na Rudnej aj Huculskej magistrále zároveň. Huculská magistrála je známa tým, že danú trasu si môžete vychutnávať z konského sedla.

Pramen RImavy

Neskôr stretávame početnú partiu turistov nesúcich novú knihu na zapisovanie na Fabovu hoľu. Výrazným spôsobom ich obiehame a vyzerá to tak, že sa budeme musieť na vrchole obísť bez zápisu. O niekoľko desiatok minút dosiahneme vyššie spomínané rázcestie Tri kopce. Sme vo výške 1 406 m n. m., a v tomto bode sa lúčime s Rudnou magistrálou, ktorá smeruje k Sedlu Burda. Smerovník nás naladí optimizmom, keď ukazuje už len 10 minút k najvyššiemu bodu dnešného výstupu.

Trasa vedie cez spomínané rúbaniská a popadané stromy. Tie nám svojou sivou farbou pripomínajú mesačnú krajinu. Výhľady sú obmedzené, avšak dodávajú miestu osobitné čaro. Dosiahnutie vrcholu oznamuje ceduľa s výškou 1 439 m n. m., a nápisom Fabova hoľa. Spravíme si pár spoločných fotiek do archívu. Stretávame tu ďalšiu skupinu turistov, ktorá nás ponúkne klobásou a perníkmi. Neodoláme. Po krátkom oddychu pokračujeme ďalej, keďže chceme ísť dole po žltej trase, aby sme sa nevracali po tej istej ceste.

Cesta je horšie značená, čo sťažuje orientáciu, avšak úspešne prichádzame k bodu Javoriny. Odtiaľ pôjdeme už len po turistickej trase žltej farby až k parkovisku. Máme pred sebou ešte pomerne dlhú trasu, tak sa snažíme držať konštantné tempo. V snehu neskôr zbadáme veľké medvedie stopy a sme radi, že ich autor tu práve nie je.

Míňame miesto zvané Pekárove jamy a pred nami sa otvára pohľad na inverziu, ktorá sa neustále drží pod nami. S otvorenými ústami fotíme scenérie a vieme, že tieto pohľady nám ostanú ešte dlho v pamäti. Po absolvovaní 18 a pol kilometra sa vraciame konečne na parkovisko, kde sa prezlečieme a ideme smer Salaš Zbojská, kde štýlovým neskorším obedom zakončíme dnešný výlet.

Výstup na Fabovu hoľu, ako najvyšší bod Veporských vrchov, hodnotím kladne a určite ho odporúčam absolvovať, pokiaľ chcete ísť na menej frekventované miesto so svojskou atmosférou.