Cyklotrasa, nečakane prehradená novou ohradou pozemku. Križovatka, ktorá je v skutočnosti kruhový objazd. Lyžiarske stredisko, z ktorého trčia už len hrdzavé stĺpy. Je vám to povedomé? Asi každý z nás, ktorí používame mapy najrôznejších druhov na orientáciu a navigáciu v neznámom kraji, ten moment nemilého prekvapenia už aspoň raz zažil. Od mapy ako nášho, často jediného, sprievodcu očakávame, že bude nielen prehľadná, ale predovšetkým úplná, presná, a najmä aktuálna.

Pri prvom pohľade na mapu by človek povedal, že až tak veľa a až tak rýchlo sa na nej meniť nemôže. Kopce stoja na svojich miestach od nepamäti, rieky tečú vo svojich korytách pokojne aj celé stáročia, moderné mestá a dediny tiež nemajú prehnané sklony k nomádstvu.

S mapou a vecami, ktoré v nej môžeme nájsť, je to však tak isto, ako s nočnou oblohou a hviezdami: čím dlhšie sa pozeráme, tým viac vidíme. Čísla ciest, miestopisné názvy, turistické a cyklistické trasy, zjazdovky na kopcoch, elektrárne na riekach, rozrastajúce sa mestá a obce. Krajina žije, vyvíja sa a rovnako musí žiť a vyvíjať sa – aktualizovať – mapa.

Čo presne to ale znamená a ako sa to robí? Pozrime sa na to, ako sa aktualizujú turistické mapy VKÚ Harmanec

Prvou a základnou otázkou, ktorú si musí výrobca mapy zodpovedať, je, aká rozsiahla má aktualizácia byť. Skúsená kartografka a šéfredaktorka VKÚ Harmanec Mária Fábryová hovorí, že ak ide o turisticky významný a populárny región, akým je napríklad tatranská či fatranská oblasť alebo Slovenský raj, mapa by sa mala aktualizovať najmenej každé dva či tri roky. Ani mapy menej navštevovaných oblastí by nemali na aktualizáciu čakať dlhšie, než štyri až päť rokov. Keď sa z nejakého dôvodu tieto časové horizonty nepodarí dodržať, následná aktualizácia musí byť úplná a rozsiahla. Ako dodáva, presne týmto už od vlaňajška postupne prechádzajú pod jej dohľadom jednotlivé tituly turistických máp VKÚ a aktualizácia je teda jej každodenným chlebíkom.

„Celková aktualizácia znamená, že treba skontrolovať a v prípade potreby obnoviť každý jeden prvok mapy: cesty, sídla, prírodné podmienky, názvy, turistické a cyklistické trasy, prírodné aj kultúrne zaujímavosti, skrátka, doslova všetko.“

Čerstvé a presné informácie sa získavajú z rôznych zdrojov. Ideálne od organizácií, ktoré sa o tú-ktorú časť krajiny, infraštruktúry alebo života starajú. Napríklad, v prípade slovenských ciest je to Národná diaľničná spoločnosť a regionálne správy ciest. O chránených územiach každého druhu má zase najpresnejšie a najpodrobnejšie informácie Štátna ochrana prírody a správy jednotlivých národných parkov. O turistických trasách sa nikde nedozviete toľko, ako v Klube slovenských turistov. Detaily cyklotrás poznajú najlepšie v Slovenskom cykloklube. A tak ďalej.

„Treba prejsť zoznamy štandardizovaných názvov, aby sme mali istotu, že popisy v mape sú správne a aktuálne. Musíme pracovať so štatistikami o počte obyvateľov, s katastrálnymi záznamami,“ vymenúva M. Fábryová.

No hoci mnohé sa dá vybaviť „od stola“, nikto zatiaľ nedokázal nahradiť poctivú, mravenčiu prácu v teréne. Tú má vo VKÚ na starosti regionálny projektový manažér. Človek, ktorý deň za dňom, dedinu za dedinou, mesto za mestom prechádza mapovanú oblasť a získava informácie priamo od ľudí, ktorí na danom území žijú a pracujú. Samosprávy, regionálne inštitúcie, podniky a podnikatelia, všetci môžu prispieť k tomu, aby výsledná mapa bola presná, informačne bohatá a aktuálna.

Všetko toto trvá dlhé mesiace. Analýza, hľadanie a zbieranie informácií, ich zapracovávanie, kontrola správnosti, kontrola presnosti, overovanie, grafické spracovanie. Ako sa hovorí, „roboty ako na kostole“. Je však nevyhnutná. Aby sme naše cyklovýlety nekončili predčasne pri nečakaných ohradách a plotoch, aby sme neblúdili po neexistujúcich cestách a nesnažili sa vyjsť na kopec po zarúbaných chodníkoch.